Kasa fiskalna i monitoring w sklepie to narzędzia do usprawnienia pracy pod kątem zarządzania personelem, ich wydajności, stylu pracy, zachowań kasjerów ale także jako niezależne źródło informacji, ponieważ system monitoringu poza obrazem zapisuje także operacje wykonywane na kasie.
Stanowi to dodatkowe narzędzie, które jest pomocne w sprawach reklamacyjnych i spornych. Opinię klienta lub pracownika można w ten sposób skonfrontować z obiektywnym zapisem w systemie monitoringu. System monitoringu może wybiórczo archiwizować dane, przykładowo nagrywając jedynie pracę jednego kasjera lub zachować tylko te zdarzenia i informacje, na których realnie nam zależy i które wykorzystujemy w administrowaniu pracą zespołu. Dzięki kasie podłączonej do monitoringu, wspomniana funkcja jest przydatna ponieważ rejestrując pracę kasjera, daje kierownikowi szeroki wachlarz oceny jego pracy ale także możliwość wykrycia np. nadużyć kasjerskich i wyeliminowanie ich. Pracownik mając świadomość, że jego praca jest monitorowana dużo uważniej rejestruje sprzedaż. Wyjaśniając sytuacje z pracownikami, analizując ich styl pracy można wykorzystać dwa niezależne źródła. Systemy dają także możliwość wyszukiwania danych takich jak: operacje z kasy na daną kwotę, przez danego kasjera, na daną formę płatności etc. Podczas ich weryfikacji można w szybki i łatwy sposób uzyskać informacje o pracy danej grupy pracowników lub uzyskać narzędzie do rozmowy, w przypadku gdy mamy wątpliwości co do jakości pracy personelu. Monitoring dzięki zapisanym informacjom będzie dodatkowym narzędziem wspomagającym. Wskazując wszystkie operacje, w łatwy sposób można przeanalizować cykl pracy jednej osoby lub grupy osób, zauważyć ewentualne nadużycia, zweryfikować kto pracuje efektywnie, a komu potrzebne jest dodatkowe szkolenie.